مفاهیم بنیادی نظریه‌ی فرهنگی

ناشر: آگه
نويسنده: اندرو ادگار - پيتر سج‌ويك
مترجم: مهران مهاجر - محمد نبوي
موجود در فروشگاه: موجود نیست
55,000تومان

این کتاب شامل مجموعه‌ای از مفاهیم مهم و پرکاربرد در مطالعه‌ی فرهنگ است. مؤلفان کوشیده‌اند تا به‌روشنی این اصطلاحات را توضیح دهند و کتاب مرجع کارآمدی در اختیار خوانندگانِ نوآشنا قرار دهند تا کمک‌کارِ آنان در خواندن آثار پیچیده‌تر باشد. مدخل‌های کتاب به صورت الفبایی مرتب شده‌اند و ارجاعات درون‌متنی گوناگون به خواننده کمک می‌کنند تا با اصطلاحات هم‌بسته‌ی مربوط به یک مفهوم آشنا شود. رویکرد عام، گسترده و چندرشته‌ای مؤلفان سبب شده تا اهالی مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، فلسفه، نقد ادبی و ... بتوانند به اصطلاحات فراوانی از علوم انسانی گوناگون دست‌یابند، از جمله:

آگاهی کاذب، اپیستمه، اسطوره، اکسپرسیونیسم، ایدئولوژی، بینامتنیت، پساساختارگرایی، جاز، دال/مدلول، دموکراسی، سبک، صنعت فرهنگ، گفتمان، نشانه‌شناسی، نقد ادبی، واسازی و هویت.

مترجمان نیز کوشیده‌اند با فراهم‌آوردنِ واژه‌نامه‌‌ی دوزبانه و کتاب‌شناسی فارسی و ... بر غنای متن بیفزایند. در تعریف نظریه‌ی فرهنگی، ادگار و سج‌ویک در مقدمه‌ی کتاب آورده‌اند:

«شاید بتوان نظریه‌‌ی فرهنگی را مشخصه‌ی انباشت تردیدها و نقدهایی دانست که در مقابل رویکردهای سنتی در تحقیقات دانشگاهی سده‌ی بیستم قد علم کرده‌اند. این شک و تردیدها در نقد به مدرنیته و پروژه‌ی روشن‌گری انباشته شده‌اند، و ما را وادار می‌کنند بپذیریم که این تغییرات فکری رابطه‌ی تنگاتنگی با سایر فرآیندهای اجتماعی، ‌اقتصادی و سیاسی دارند، فرآیندهایی از قبیل سوق‌یافتن به جانب آموزش همگانی و افزایش حساسیت نسبت به تکثر سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم».

نويسنده اندرو ادگار - پيتر سج‌ويك
مترجم مهران مهاجر - محمد نبوي
قطع وزيري
نوع جلد گالينگور
زبان فارسي
تعداد صفحات 380
سال انتشار 1397
نوبت چاپ 2
ابعاد * *
وزن 635
شابک9789643291884