هنوز هم اين نظر، هر چند کمي با ابهام، کاملاً رايج است که نقد و نظريه فيلم به گونه اي که امروز
ميشناسيم ــ و حتي فيلمسازي هم ــ تقريباً همه چيزِ خود را به نقد فيلم فرانسويها در دورهاي که از 1945 آغاز ميشود و به ويژه به دستاوردهاي مجله کايه دو سينما که از 1951 راه افتاد، مديون است. در اين ميان معمولاً به دو مرحله بهويژه مهم اشاره ميکنند: دوره کايه از دهه 1950 که فيلمهاي موج نو را مطرح کرد و به گسترش مباحثه انتقاديِ مهمي در انگليس و آمريکا در اواخر دهه 1950 و اوايل دهه 1960 ياري داد (در حقيقت، دورهاي از کايه که در اين جلد نخست از چهار جلدِ پيشبيني شده، مرور ميشود)؛ و دوره پس از 1968 که دوره تفصيل نظري و سياسي شدنِ کايه و متعاقباً نظريه و نقد فيلم در 1970است.
(از مقدمه كتاب)
نويسنده
|
جيم هيلي ير
|
مترجم
|
كاظم فيروزمند - ماهيار آذر
|
قطع
|
وزيري
|
نوع جلد
|
شوميز
|
زبان
|
فارسي
|
تعداد صفحات
|
432
|
سال انتشار
|
1398
|
نوبت چاپ
|
1
|
ابعاد
|
* *
|
وزن
|
605
|